پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان همدان
کدمطلب: HGuRr6kq      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۹:۴۷:۰۷      تعداد بازديد اين صفحه:  ۱۶۸۸

استقرار پایه دهم و اهمیت هدایت تحصیلی

محمد پورداود*

آموزش متوسطه مرحله ای از آموزش و پرورش است که طی آن دانش آموزان جوان به افرادی مستقل و مسوول مبدل می شوند و در این دوره دانش آموزان علم و مهارت لازم را جهت ورود به زندگی آینده  ی خود کسب می کنند.

 ساختار آموزش متوسطه فرایندی تغییر پذیر است که مطابق با نیازهای توسعه ی جوامع تدریجا تکامل می یابد.

در اکثر کشور ها دوره ی اول آموزش متوسطه دوره ای عمومی است ظاهرا تفکر غالب این است که این دوره باید به صورت یکنواخت و عمومی برای همه ی دانش آموزان اداره شود.

در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه ی مأموریت سند تحول بنیادین ، وزارت آموزش و پرورش مهم ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی ، متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ی ساحت های تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه ی اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی است .

این نهادها مأموریت دارند با تأکید بر شایستگی های پایه، زمینه ی دست یابی دانش آموزان در سنین لازم التعلیم طی دوازده پایه (چهار دوره ی تحصیلی سه ساله) دست یابی به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثر بخش فراهم آورند.

همان طور که اشارت رفت آموزش متوسطه از مهم ترین پایه های زندگی است که براساس سند تحول بنیادین که شامل دوره ی اول و دوره ی دوم متوسطه است و دانش آموزان برای ورود به حد واسط بین دوره ی ابتدایی و آموزش عالی آماده ی  بازار کار و تحصیل می شوند.

اهمیت آموزش متوسطه با ابعاد زیر روشن تر خواهد شد:

1- آموزش متوسطه یکی از حلقه های زنجیره ی آموزش است : حلقه ا ی که آموزش ابتدایی را به آموزش عالی پیوند می دهدو مسلم است که وجود هرگونه ضعف در این حلقه می تواند تأثیری ناخوشایند برای هردو حلقه ی بعد و قبل داشته باشد.

2-  دوره ی متوسطه یک دوره ی انتقالی است: دوره ی انتقال میان آموزش پایه که عمومی و غیر تخصصی و حداقل آموزشی است که برای شهروندان منظور می شودو آموزش بیشتر تخصصی در سطح آموزش عالی برای آن دسته از دانش آموزان که مایل و قادر به ادامه ی تحصیل هستند خواهد بود.

دوره ی انتقال است ، میان کودکی ، دوره ای که نیازها تحت تأثیر مراقبت دیگران –بزرگ ترها تأمین می شودو جوانی و بلوغ،دوره ای که پسر یا دختر کم و بیش مستقل و مسوول خود می باشند.این دوره در واقع یک دوره ی میانی است که به واسطه ی بسیاری از فشار های روانی ، جسمانی و مشکلات سازگاری ویژگی های خاصی به جوان می بخشد.

3- دوره ی آموزش متوسطه منبع اصلی تولید نیروی انسانی ماهر است :تجدید نظر درنظام آموزش متوسطه و تأکید بر مهارت آموزی فارغ التحصیلان این دوره اغلب علاوه بر هدف تأمین نیاز های مهم فنی و مهارتی کاهش فشار و مشکلات اقتصادی جامعه برای تأمین آموزش تخصصی برای همگان و همچنین ظرفیت منطبق با نیازهای افراد جامعه برای رسیدن به مراحل بالاتر رانیز مد نظر دارد.

هدف های مطلوب آموزش متوسطه عبارتند از :

الف- فراهم کردن شرایط کسب قابلیت تحصیلی

ب- فراهم کردن شرایط کسب قابلیت شغلی 

ج- فراهم کردن شرایط کسب قابلیت شهر وندی

د-  فراهم کردن شرایط کسب قابلیت تدبیر

باتوجه به اهداف فوق هدایت تحصیلی از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که سرنوشت فرد برای آینده رقم می خورد . درسنوات گذشته بحث هدایت تحصیلی معطوف به سال اول دبیرستان برای ورود به پایه ی  دوم متوسطه بود اما براساس قوانین جدید آموزش وپرورش برگرفته از سند تحول بنیادین امسال برای اولین بار هدایت تحصیلی در پایه ی نهم شکل خواهد گرفت و ضرورت آگاهی بخشی به خانواده ها و دانش آموزان برای هدایت به رشته ای که هم علاقه را در بر بگیرد و هم آینده ی شغلی خوبی را برای دانش آموزان به منصه ی  ظهور و بروز برساند ، ضروری است.

اولویت بندی رشته های تحصیلی دانش آموزان به پایه ی دهم بر اساس سه ملاک زیر خواهد بود:

الف:نتایج بررسی مشاوره ای 65امتیاز

ب:نتایج عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایه های هفتم، هشتم و نهم به میزان 35امتیاز

ج:ظرفیت پذیرش دانش آموزان در منطقه ی محل سکونت دانش آموز بر اساس سیاست های ابلاغی خواهد بود.

در کمیته ی هدایت تحصیلی ، واحد آموزشی و ادارات کار هدایت تحصیلی دانش آموزان را عهده دار خواهند بود.

اعضای کمیته ی هدایت تحصیلی در واحد آموزشی شامل افراد زیر می باشند:

1- مدیر مدرسه

2- معاونان آموزشی ، پرورشی ، اجرایی و فناوری

3- مشاور

4- نمایندگان دبیران

5-  نمایند گان اولیا

کمیته ی هدایت تحصیلی در سطح ادارات آموزش و پرورش

1- مدیر/رییس آموزش و پرورش

2-  معاونین آموزش متوسطه و پرورشی و تربیت بدنی

3- کارشناس مشاوره

4- کارشناس مسوولان و کارشناسان آموزش دوره ی اول متوسطه و دوره ی دوم متوسطه ی نظری ،فنی وحرفه ای و کاردانش

5- نمایندگان مدیران دوره های اول ودوم متوسطه

6- کارشناس مسوول و کارشناس سنجش

7- کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات

وظایف کمیته ی مستقر در ادارات:

1- بررسی توزیع متوازن رشته ای ابلاغ شده جهت ثبت در پرونده الکترونیکی مشاوره ای دانش آموزان توسط کارشناس مشاوره

2-  تمهید مقدمات به منظور تعیین سقف و کف امتیاز لازم جهت ورود به رشته ی دانش آموزان بعد از ورود نمرات در پایه ی تحصیلی در سیستم الکترونیکی پرونده مشاوره ای دانش آموزان

3- نظارت بر روند تشکیل و فعالیت کمیته ی مذکور در سطح مدارس

4- پاسخگویی به سوالات کمیته ی مدارس

باتوجه به موارد گفته شده امید می رود که خانواده ها و دانش آموزان در انتخاب رشته ی تحصیلی و آینده ی شغلی دانش آموزان خویش براساس مقتضیات زمان تصمیم گیری صحیح و بهنگام را اتخاذ نمایند.

* رییس آموزش و پرورش  منطقه ی جوکار

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه